I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, March 30, 2011

PERTANDINGAN CATUR BISTARI KEBANGSAAN 2010/2011 : Tak menang takpe...yang penting dapat pengalaman main peringkat kebangsaan

Pada 31 Oktober 2010, Kolej MARA Kuala Nerang telah menghantar 3 pasukan untuk pertandingan Catur Bistari Kebangsaan Peringkat Institusi Pengajian Tinggi di UPM Serdang. Pasukan Kolej MARA Kuala Nerang telah berjaya mendapat tempat ke-4 - 10 (saguhati) daripada 100 buah pasukan melibatkan 40 kumpulan Institusi Pengajian Tinggi Awam, Swasta, Kolej dan Politeknik dari seluruh Malaysia yang melibatkan 700 mahasiswa. 
 
 

Cuma pertandingan ni memang penuh kontroversi. Beberapa pasukan Universiti termasuk pasukan Kolej MARA Kuala Nerang merasa tidak puashati. Sepatutnya keputusan awal, kami boleh dapat nombor 3 atau 4. Tapi bila diumumkan pemenang, nama kolej kami tak disebut. Dengan geramnya, kami menghantar bantahan dan kena bayar pulak RM 300. Sebenarnya berlaku insiden jerit menjerit rasa tak puas hati semasa majlis penutup tapi bukan kolej kami. Setelah beberapa bulan, baru la saya menerima panggilan daripada pihak penganjur Jcorp mengatakan bantahan kami diterima dan mendapat saguhati 4-10. Wang bantahan dipulangkan balik. Memang jelas, pertandingan kali ini sangat tidak telus dan memalukan. 


Pertandingan Catur Bistari KFC Peringkat Kebangsaan 2010/2011 pada 9 Januari 2011 di Putrajaya International Convention Centre (PICC) yang melibatkan 200 kumpulan dan 1000 peserta seluruh Malaysia. Pasukan saya dapat masuk sebab dapat dapat 50 kumpulan terbaik semasa pertandingan catur bistari peringkat Institut Pengajian Tinggi.

Dalam pertandingan peringkat kebangsaan tersebut, pasukan kami tidak bernasib baik memenangi sebarang kategori. Keseluruhan dapat 16 juta je. Tapi takpe. Bukan senang dapat main kat PICC tau. Pengalaman yang menarik dan mengagumkan.








No comments:

Post a Comment