I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, January 11, 2011

GOLD SAVINGS PASSBOOK ACCOUNT MAYBANK : Akaun Pelaburan Emas Yang Boleh Ditukarkan dengan Emas Wafers Switzerland...

Akaun Pelaburan Emas di Maybank dipanggil " GOLD SAVINGS PASSBOOK ACCOUNT ". Ciri-ciri akaun GSPA ialah :
  • Minimum deposit 5 gram
  • Segala transaksi samaada membeli atau menjual mesti minimum 5 gram
  • Pelaburan ini bersandarkan emas dengan ketulenan 999.99
  • Kelebihan Maybank jika kita nak 'withdrawal' atau nak keluar duit, ada 2 kaedah :

1) Tulis kat borang, berapa gram nak keluar duit, pastu pegi kaunter. Pegawai kaunter akan kira harga beli bank dan bagi kita duit tunai.

2) Sama gak prosedurnya, tulis kat borang berapa gram nak keluar.Pastu bagitau kat pegawai kaunter ' saya tak mau tunai. Saya nak gantikan tunai dengan emas fizikal ( dipanggil Gold Wafers. Emas daripada Switzerland). Minimum emas yang ditawarkan 10gram. Paling tinggi 50 gram. Tengah-tengah 20g. Contohnya camni la... saya nak keluarkan 10 gram tapi tak mau duit. Saya nak tukar dengan emas fizikal 10 gram. Nanti, pegawai tu bagi emas seketul kat kita.Pastu balik...jangan lama2 kat situ..kang kena rompak baru tau.

Nak tau berapa perbezaan antara harga jual dan beli bank. Kita kena tau maklumat ni supaya kita mudah nak buat perbandingan dengan bank-bank lain yang menawarkan akaun pelaburan emas.
12 Januari 2011
Harga Jual : RM 139.10 ( Harga yang kita beli kat bank)
Harga beli : RM 133.47 ( Kalau kita nak keluar duit, ini lah harga yang bank akan kenakan)

Perbezaannya : RM 139.10 - RM 133.47  = RM 5.63
RM 5.65 / RM 133.47  =   4.22% ( Ini lah keuntungan bank )
Cuba la bandingkan dengan Public Bank, UOB, Kuwait Bank dan Bank Rakyat. Mana-mana yang menawarkan peratusan paling kecil, maksudnya lebih menguntungkan kita.

Seterusnya tengok analisis ni....

Saya ada simpan akaun GSPA ni pada 28 Ogos 2009 dengan 14 grams. Masa tu harga jual ialah RM 110.68. Jumlah yang saya laburkan ialah : RM 1549.52. Saya masih ingat masa tu, pegawai kaunter tu nasihat saya jangan labur lagi sebab harga tinggi. Tapi saya tetap dengan pendirian saya untuk melabur.

Hari ni, 12 Januari 2011. Setelah 1 tahun, 4 bulan lebih, Harga jual jadi RM 139.10 dan harga beli RM 133.47. Kalau saya nak keluar duit, saya kena guna harga beli bank RM 133.47. Maka duit yang saya terima sebanyak RM 1868.58.Jom tengok ada untung tak saya. 

Keuntungan saya :  RM 1868.58 - RM 1549.52  = RM 319.06  ( 20.59% )

Camne... dah fikir apa kesimpulannya. Simpanan GSPA keuntungan 20.59%. Simpan duit guna akaun simpanan kat bank dapat keuntungan sekitar 1-4%. Simpan kat Tabung Haji, keuntungan sekitar 5%. Bank Rakyat sekitar 15%. Akaun Simpanan Tetap, paling tinggi pun 4%....INFLASI 4%....Buat la perbandingan sendiri ye, mana yang lebih menguntungkan kita semua.

1 comment:

  1. wah...murah emas masa tu kan..tgk..dengan emas boleh untung...klu simpan ad hibah..bulan2 bole dpt 5sen...

    ReplyDelete