I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, March 30, 2011

BERMAIN CATUR BISTARI DALAM KELAS : Lepas Ni Teror la diaorang jadi Investor....

JANUARI 2011

Sepatutnya pendidikan zaman sekarang, jangan asyik nak berteori dalam kelas je. Ini bukan zaman pensyarah atau cikgu bagi ilmu hanya untuk tujuan peperiksaan sahaja. Cemerlang peperiksaan pun penting tapi dalam masa yang sama kena gak bagi ilmu-ilmu yang boleh dipraktikkan supaya diaorang boleh tau camne nak 'survive' dalam hidup mereka. 

Pensyarah dan cikgu, jangan asyik nak fikir 'ranking' diri masing-masing. Memang la pelajar akan hebat dalam akademik tapi hakikatnya dungu dengan ilmu 'survival'. Sori kasar sikit. Saja nak meluahkan perasaan sebab rasa terkilan masa belajar Pengurusan perniagaan 5 tahun kat Universiti dulu. Pensyarah hanya duduk berteori orang putih sambil membaca slide kat depan dan buku kat meja.Bila dah keluar Universiti, rasa macam 'nothing'. Ilmu yang dipelajari tak boleh dipraktikkan dalam kehidupan sebenar. Terpakse la kita masuk kursus-kursus lain yang berbayar yang boleh memberi ilmu 'survival' kepada kita.

Zaman ini ialah zaman bagaimana menggunakan ilmu terkini dalam kehidupan sebenar. Tak mau asyik ajar teori pelaburan dalam kuliah atau kelas tapi pelajar tak tau langsung secara praktikal macam mana nak melabur. Bila saya jadi cikgu Matrikulasi ni, saya mengambil iktibar daripada pengalaman masa lalu.Saya akan ajar teori gak tapi dalam masa yang sama akan ajar benda yang praktikal. Sapa kata subjek Pengurusan Perniagaan tak boleh buat aktiviti semasa kuliah. Sapa kata kalau buat aktiviti dalam kelas boleh menjejaskan pelajaran pelajar. 'Nonsense'...pelajar saya lebih 40% dapat A. Takde masalah pun. Sebenarnya boleh buat cuma perlukan sedikit kreativiti, inovatif dan usaha.
Waaa tengok gambar kat di bawah...lepas abis beberapa bab yang berkaitan dengan pelaburan dan perniagaan, saya buat satu aktiviti simulasi perniagaan. Alaa...main catur bistari je....
 




No comments:

Post a Comment